Katedra Technologii i Technik Sztuk Plastycznych

DOROBEK NAUKOWY / KONSERWATORSKI / ARTYSTYCZNY

  • „The Sacred Heart of Jesus by Adolf Herman Duszek (1872–1964) as a rare example of the zinc support altar painting investigated through multiple non-invasive techniques”, Journal of Cultural Heritage, Volume 62, July–August 2023, Pages 160-169, https://doi.org/10.1016/j.culher.2023.05.029.
  • Anna Elzanowska , Justyna Olszewska-Świetlik, Tomasz Ważny, „The dating of the Toruń portrait of Nicolaus Copernicus determined by dendrochronological, art historical and technological studies”, Journal of Cultural Heritage, Volume 64, November–December 2023, Pages 187-197, https://doi.org/10.1016/j.culher.10.010 .
  • Justyna Olszewska- Świetlik, „Portret Mikołaja Kopernika z Muzeum Okręgowego w Toruniu-historia badań konserwatorskich”/,,The portrait of Nicolaus Copernicus in the Regional Museum in Toruń: a history of conservation studies”, [w:]  Żywe dziedzictwo kopernikańskie. Współczesne inspiracje artystyczne i naukowe/The living heritage of Copernicus: contemporary artistic and scientific inspirations, pod red. Małgorzata Geron, Justyna Olszewska-Świetlik, Nikodem Pręgowski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2023.
  • Justyna Olszewska-Świetlik, „Technologia i technika malarska berlińskiego artysty Wilhelma Thiele (1872-1939) na podstawie obrazu pt. Chryzantemy/,,The Technology and Technique of the Berlin-Trained Artist WilhelmThiele (1872–1939): A Case Study of the Painting Chrysanthemums”, [w:] Technologia i badania konserwatorskie dzieł sztuki/ Technology and Conservation Studies of Works of Art, III seria wydawnicza Konserwacja: Nauka i sztuka/ Conservation: Sciene and Art.”, pod red. Justyny Olszewskiej-Świetlik, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2023.
  • Justyna Olszewska-Świetlik, „Obraz ,,Alegoria życia” z kolekcji prof Litewskiego, Muzeum Uniwersyteckie w Toruniu. Historia, technologia, technika”, Opuscula Musealia, 25 (2018), ISSN 0239-9989 e-ISSN 2084-3852, s.189-208.
  • Justyna Olszewska-Świetlik, „Tajniki techniki malarskiej Hansa Memlinga, czyli jak powstał Tryptyk Sądu Ostatecznego/Secret sof Hans Memling’s Painting Technique or How the Last Judgment Triptych Was Painted”, [w:] Sąd.Sąd OstatecznyHansa Memlinga /Judgment. The Last Judgmentby Hans Memling, Andrzej Nowakowski, Kraków 2016, wyd. Universitas, s.101-126, ISBN: 97883-242-3002-0; 978-83-7982-139-6; 978-83-63185-41-1.
  • Bożena Szmelter-Fausek, Justyna Olszewska-Świetlik, „Blue Pigments in Blue and Purple Painting Layers of Gdańsks’ Paintings of the mid-16th to the End of the 18th Century”, Color research and application, vol.41, Issue 3, s.270-275, June 2016, ISSN 1520-6378, ISSN: 0361-2317 DOI: 10.1002/col.22030.
  • Justyna Olszewska-Świetlik, „Technologia i technika śląskiego warsztatu malarskiego tzw. Mistrza lat 1486/87”, [w:] Initium sapientiae humilistas, Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, pod red. M.M. Olszewskiej, A. Skrodzkiej, współpraca A. S. Czyż, Warszawa 2015, s. 446-479, ISBN 978-83-937339-8-9.
  • Justyna Olszewska-Świetlik, Konserwacja i dokumentacja kwatery z dawnego retabulum Adoracja dzieciątka/Obrzezanie-awers, Zwiastowania-rewers, 1480 z katedry pw. św.  Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu. Historia, badania, technika, konserwacja, Toruń 2014, ss. 60, ISBN 978-83-6486903-7. Obraz w technice wielowarstwowej, podmalowanie temperowe, wykończenie olejno-żywiczne, podobrazie drewniane (Interdysyplinarne badania budowy technicznej - kwatera z Katedry śś. Janów w Toruniu).
  • Justyna Olszewska-Świetlik, Konserwacja i dokumentacja obrazu sztalugowego pt. Portret hrabiego Morykoniego, dat. XVII/XVIII w., Toruń 2015. Obraz na podobraziu płóciennym, zaprawa czerwona, technika olejna.
Katedra Technologii i Technik Sztuk Plastycznych